• za 23 mrt
    20:15 - 21:30
    Schouwburg

Het jaar 1819 is om verschillende redenen een bijzonder jaar. Op 13 september van dat jaar zag Clara Josephine Wieck het levenslicht in Leipzig. Zij werd in de 19de eeuw vooral gelauwerd als concertpianiste met een 61-jaar durende concertcarrière. Ze was verloofd met Robert Schumann, maar een huwelijk lag niet voor de hand, omdat vader Wieck zijn dochter geen toestemming gaf om met Robert te trouwen. De toestemming moest zelfs voor de rechtbank worden afgedwongen. Veel minder bekend is ze als één van de eerste vrouwelijke componisten.

 

Het pianotrio uit 1846 componeerde ze na de geboorte van haar vierde kind Emil en wordt beschouwd als het meesterwerk uit haar oeuvre. Het Forellenkwintet van Franz Schubert ontstond ook in 1819 en is om verschillende redenen grensverleggend. Een pianokwintet zonder tweede viool, maar met een contrabas was een niet erg gangbaar medium in de eerste helft van de 19e eeuw. Toch waren componisten als Johann Ladislaus Dussek (1799) en Johann Nepomuk Hummel (1802) en hem hierin al voorgegaan.

 

Echt nieuw was de originele en inventieve harmonische taal die werd ingegeven door vooral het hoge register (vaak in octaven) van de piano te gebruiken als contrast met de lage tessituur van cello en contrabas. De naam ontleent het kwintet aan het vierde deel waar Schubert zijn lied Die Forelle uit 1817 bedacht met een reeks variaties. De zesde en laatste variatie is de eigenlijke muziek van het originele lied. Opgericht in de schoot van het Brussels conservatorium in 1993, groeit Oxalys uit tot een kamermuziekensemble met een uniek profiel en een sterke internationale reputatie. Zijn oorspronkelijke bezetting van strijkkwintet, fluit, klarinet en harp waaiert vaak uit tot een groter ensemble dat zo een breed repertoire en verrassende projecten weet te realiseren. Oxalys vindt zijn basisrepertoire in de Belle Epoque (1870-1930) en blikt vanuit dat cruciale tijdsgewricht zowel terug als vooruit. Van Haydn of Mozart tot creaties van hedendaagse muziek: het ensemble draagt de culturele geschiedenis van Europa uit.

 

Oxalys heeft eveneens een hart voor vocale kamermuziek uit het fin de siècle. Voor de uitvoering van dit oeuvre omringt het zich met excellente solisten zoals onder andere Claire Lefilliâtre, Laure Delcampe, Christianne Stotijn, Dietrich Henschel, Nikolay Borchev en Christoph Prégardien. Met zijn uitgekiende repertoire en verfijnde uitvoeringen geniet Oxalys steeds een warm welkom op nationale en internationale podia. In eigen land kent radiozender Klara het ensemble de Klara Muziekprijs 2016 voor beste Solist of Ensemble toe. Oxalys’ rijke en vaak bejubelde discografie met zowel het geijkte als onontgonnen repertoire getuigt eveneens van de veelzijdigheid van het ensemble.

 

Met zijn opnames brengt Oxalys oeuvre van onder meer Gustav Mahler, Claude Debussy, Richard Strauss, Wolfgang Amadeus Mozart, Max Reger en Joseph Jongen voor het voetlicht. Oxalys kijkt graag over hokjes en muren heen en verleent geregeld zijn medewerking aan theaterproducties. Het ensemble heeft ook pedagogische en educatieve projecten op de agenda staan. Oxalys is in partnership met het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel en wordt gesteund door de Vlaamse Gemeenschap.