Paling - Theater Antigone

 

Theater Antigone woont in Kortrijk, wat een eind van hier is. Ze zijn welkom hier. We willen ze wel waarschuwen: Geel: je komt er, je blijft er.


Ken je de stadskreet van Kortrijk? ‘Een stad waar elke Vlaming wil komen wonen, werken en spelen’! Zullen we toch nog maar even hier blijven? We bekijken het wel. Vandaag met Paling.


Theater Antigone Kortrijk is gesticht in 1956. Het is dus een heel oud theater. Ze begonnen als een semiprofessioneel gezelschap; in het speeljaar 1963-1964 werden ze erkend als gesubsidieerd theater. In 1976 veranderden ze in professio-neel en sinds 1978 zijn ze een reizend professioneel gezelschap. Ze zijn altijd al graag van huis geweest en maakten gro-te tournees in Vlaanderen en Nederland. Ze hebben lang vast-gehouden aan het klassieke repertoire. Vandaag staan ze hier, maar wel met een eigentijdse productie.


Jos Verbist doet mee in deze voorstelling die je vanavond ziet en was artistiek directeur van Antigone sinds 1997, tot de ar-tistieke leiding overging naar een vierkoppige staf. Jos zat daarbij, maar hij gaf in 2020 zijn directeurstitel door aan Hai-der Al Timimi.


Ze geven er alle kansen aan regisseurs en spelers, ze hebben een flinke jongerenwerking en werken ook sociaal-artistiek en educatief. Ze willen iets betekenen voor een breed publiek, wat de leeftijd betreft en de sociale situatie. Iedereen welkom.


Jos Verbist is een Kempenaar, geboren in Lier en van een goed jaar: 1952. Ken je hem misschien van de televisie? Hij speelde in Heterdaad, Witse, Van vlees en bloed, Dubbelleven en Quiz me quick. En in films. Hij is een acteur met een grote, charmante naturel, eentje met vele lagen, bij wie de humor altijd fijntjes een opening zoekt. Vandaag is hij de vaderfiguur.


Joke Emmers is voor even zijn dochter. Je kent haar ook wel van tv, zeker van het nieuwe seizoen 5 van Loslopend wild, dat kan je kan bekijken via VRT NU. Heb je haar schitterende straatdans gezien die eindigde tegen een verkeerspaal?


In het magazine 2021-2022 van dit huis staat een interview met haar. Misschien ben je daardoor naar hier gekomen?


Om zich in te leven in haar rol moest ze toch ruimer zoeken dan in haar thuissituatie, zegt ze, want daar waren vader en dochter meestal koek en ei. Gelukkig vond ze (onder andere) inspiratie in de film Toni Erdmann. Daar pakt papa het echt wel verkeerd aan. Wel grappig.
Ze vertelde dat Michael Vandewalle voor Paling zijn eerste regie maakte met professionele acteurs. Ze is getroffen door de schoonheid van de tekst van Stefanie Claes. Daarom zal gelachen worden en gehuild! Het was wel een hele karwei om de juiste vorm te vinden in de dialogen en het spel, maar ze denkt dat het helemaal goed gekomen is.
Spelen met Jos Verbist noemt ze een heerlijk cadeau. Ze hoopt dat het plezier op ons afstraalt. Dat zou best eens kunnen…
‘Paling’ wordt een beeldende en muzikale voorstelling. De relatie tussen vader en dochter is niet altijd gemakkelijk, ver-loopt soms zelfs erg stuntelig, met de ene keer fijne harmonie, de andere keer het conflict. Dat wordt tragikomisch benaderd. Zo zal het wel te verdragen, hopelijk zelfs te genieten zijn.
Tip: Op woensdag 15 december om 20u15 vliegt Joke Emmers hier in de Werft weer over het podium met Lubricant for Life. We hebben de voorstelling gezien in Genk en het enthousiasme van de spelers spette volop over naar het publiek, bestaande uit jongere medemensen. Warm aanbevolen. Je leert daar en passant hoe je gelukkig kunt worden. Dat is meegenomen, toch?


Tekst: Wim Van Gorp


Glibberig goed ****
Recensie Het Nieuwsblad door Magali Degrande verschenen op 19/10/2020


Wie herinnert zich de Duits-Oostenrijkse film Toni Erdmann uit 2016 nog? Hoe pijnlijk het was toen flauwe grappenmaker Winfried ongevraagd op het werk van zijn serieuze dochter Ines verscheen ? Maar hoe ze hem ondanks alles toch ook nodig bleek te hebben? De voorstelling Paling van Theater Antigone liet zich door de film inspireren. In een tekst van Stefanie Claes –die net voor de lockdown nog het prachtige en poëtische poppenspel Mia kermis afleverde – zien we opnieuw hoe creatief en vindingrijk Claes met het basismateriaal aan de slag gaat. Theater Antigone castte Jos Verbist als ‘pa’ en Joke Emmers als dochter, de ‘paling’.


Hij maakt zijn koffer klaar, en vertrekt van het platteland naar de visfabriek in de stad waar zijn dochter werkt. Hij wil iets vertellen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ook dochter Nessie heeft niet stilgezeten. In een heerlijk flitsend zangstukje waarin alle mogelijke vissoor-ten de revue passeren, wordt in één klap duidelijk hoe afstompend het werk dat ze doet is, maar ook hoe ze zich er naar heeft geschikt en hoe ze niet bang is om hard te werken.


Gelaagde intimiteit

De eerste ontmoeting tussen vader en dochter in lange tijd heeft net zoiets komisch én ongemakkelijk als in de film. De tekst speelt daar een belangrijke rol in, maar de acteurs net zo goed. Emmers volgt het metrum dat de tekst aanreikt door met haar voeten mee te stampen, Verbist haalt er een mondharmonica bij. Door de ‘ge’s’ en ‘gij’s’ in combinatie met de witgeschilderde gezichten van de acteurs heeft Paling een soort gelaagde intimiteit die we al niet meer zagen sinds de stukken van TG Ceremonia.
Bij alles wat nog volgt – of het nu een fietsrit is door de stad of een brief met slecht nieuws – de toeschouwer blijft anderhalf uur compleet verwonderd op het puntje van zijn stoel zitten. Paling is niet de Vlaamse Toni Erdmann. Want dit stuk heeft een eigen stem en is vooral veel waard op zichzelf. Glibberig goed

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen